
UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF FLORIDA

Case No. 1:10-21957-cv-JAL

 (98-721-cr-JAL)

GERARDO HERNANDEZ,

Movant,

v.

UNITED STATES,

Respondent. 

___________________________________/

MOTION FOR LEAVE TO AMEND GROUND FIVE OF MOVANT’S MOTION TO
VACATE SENTENCE (DE1)

COMES NOW Movant Gerardo Hernandez, by counsel, and moves for leave to amend

ground five of his motion to vacate sentence (DE1), pursuant to Rule 15(a)(2), Fed.R.Civ.P., in event

that the Court determines that the facts alleged in DE53 are not within the scope of the original

Motion to Vacate (DE1), as follows:

GROUND FIVE

a.  The Government secretly and illegally paid many journalists to publish propaganda through

writings, speeches, and radio and television broadcasts that violated the integrity of the trial and the

Constitution of the United States, in an attempt to persuade the jury to wrongfully convict Movant and

the jury, as a result of the Government’s wrongful actions, did wrongfully convict Movant.

b.  A Government agency, the Office of Cuban Broadcasting and Radio/TV Marti,

deliberately hired and paid secret propagandists committed to influencing the jury to convict Movant;

1

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 1 of 15



c. This Government’s international propaganda machine was wrongfully turned on the

environment of Movant’s American trial.  This structural constitutional error insults both the

integrity of the trial itself and the integrity of the community for whom the jury speaks;

d. The use and actions of secret propagandists to influence Movant’s jurors in a criminal trial

prosecuted by the Government,  is forbidden by the Constitution for it violates, among other sections,

Movant’s due process rights and his right to a fair trial.

e.  An unknown number of journalists and media outlets were paid from 1996 to 2001 to

secretly write, speak, and propagandize against these defendants without identifying the government

payments in order to intimidate and persuade the jury to wrongfully vote for Movant’s conviction;

f.  Many, of these journalists who were handpicked by the Government were either Bay of

Pigs combatants,  jailed in Cuba or by the American Government for anti-Castro activities;

g.  The Government’s selection process for journalists shows they did not hire or pay anyone

who did not have a commitment to the conviction of the Cuban Five and who were willing to work

for that conviction;

h.  Most or all of the paid journalists passed background checks administered by the

Government to make sure they had the necessary commitment to wrongfully aid the prosecution, all

in violation of constitutional rights;

i.  The amount of money wrongfully paid to the secret journalists and the media outlets

exceeded hundreds of thousands of dollars.

j.  The covert journalists were rewarded for their success, both with payments of more and

more money and more and more government information.

2

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 2 of 15



k.  Control  and influence of Radio Marti passed to Jose Basulto, Brothers to the Rescue,  and

colleagues after 1996 and that Radio Marti moved to Miami in 1996 and performed unconstitutional

acts in order to, among other things, secure Movant’s wrongful conviction.

l.  Jose Basulto, through his colleagues and associates in  the Government (including Jorge

Mas Canosa) who influenced and controlled Radio Marti and other substantial Government funds,

received government funds and Radio Marti, after the shoot-down made the conviction a priority.

m.  The five years of Radio Marti broadcast, along with other media outlets (some of which

were clandestine), were meant to, and did, influence and intimidate the Cuban Five trial jury.

n.  The heretofore undisclosed Radio Marti files, tapes, and  broadcasts into Miami will

conclusively show the Government meant to, and did, intimidate and influence the jurors and the

community they were part of.

o.  The prosecution knew all of the foregoing, or now knows all the foregoing, and has for

years sought to suppress the information that would substantiate Movant’s claim.  Movant has

recently learned a very small amount of the facts and evidence that substantiates this claim.

p.  The following further facts concerning a small sampling of the secret journalists paid by

Government funds as shown in public records and databases recently examined are also part of the

proposed Ground Five:

q.  Alberto Muller:  The first journalist, Alberto Muller was reportedly jailed in Cuba. He

received, as far as Movant had been told, a total of $39,871.00. Movant relies here, and in other

instances, on government information and other previously published information. For example, page

152 of “Bandidismo: Derrota de la CIA en Cuba” (“Banditry: Defeat of the CIA in Cuba”), by

Pedro Etcheverry Vazquez and Santiago Gutierrez Oceguera, states some of Alberto Muller’s

3

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 3 of 15



history, why he was selected by the Government, and the alleged reasons for Muller’s Cuban

imprisonment.  It is reported that before the Bay of Pigs invasion, the CIA conceived two plans for

overthrowing the newly instated Communist government in Cuba. The first plan was the  “Plan of

Sabotage” and the second the “Plan of the Guerrillas”. Alberto Muller was given the task of leading

the  latter,  and  Muller  supposedly became  a  CIA agent.  Muller’s  task,  according to

“Bandidisimo”, was to create a “guerrilla front” in Cuba by recruiting armed forces in various

zones. He allegedly used his connections to create a network of 150 guerrillas with the intention of

rising up against Fidel Castro. Muller and 135 of his 150 men in the force were arrested on April

20, 1961. The Government knows the essential facts about the man they hired.  The  Broadcasting 

Board  of  Governors’  contracts  obtained  by  the  second  FOIA petition show  Government

payments  to Muller  from October  1,  2004  to  March 31 ,  2010.   Earlier, during the Movant’s

trial, he  wrote incendiary articles about the case and the BTTR plane shoot-down. 

On  February 20, 2001,  in the  midst of the  trial,  Muller  wrote  an article  titled

“Murderers”  in Diario  Las Americas, whose opinion editor, the daughter of the paper’s owner, also

received Government funds:

The last minutes in the life of four pilots downed in international waters by
Castro's MiG planes were filmed and recorded for posterity. What we needed
to hear ... live ... shamelessly uninhibited, accented with bloody premeditated
calculation ... the subordinates asking the commander in chief for the go-ahead
to pulverize the defenseless airplanes of Brothers to The Rescue with a
Soviet missile... Five years have passed since the horrendous crime
committed over international waters. That's why the matter should be put to
the legal and humanitarian powers of every organization of human justice,
from the International Criminal Court at the Hague to the Human Rights
Commission at the United Nations. The Criminal Confession ... in the very
voice of the underling executioner ... we have finally heard it with absolute
clarity ... during the trial of Castro's spies who infiltrated Miami. What more
is needed now to make the decision to try Fidel Castro? What more is needed

4

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 4 of 15



now to make the decision to seat Fidel Castro in the dock at an international
legal trial? Well, nothing. All the elements of the inquiry are at hand. No
crime should remain unpunished ... but one that is executed in the open skies
... against defenseless human beings who were flying over international
waters in search of Cuban rafters on the high seas deserves the strictest and
unmistakable repudiation by all of humanity ... due to its filthy genocidal
character. The act is so despicable by its nature as a crime against humanity
that it suggests the accused should be in the dock, whether they are
subordinate executioners or executioners among the maximum leadership.
(Emphasis added)

r.  Pablo Alfonso:  The second journalist, was a longtime reporter for El Nuevo Herald and

the author of at least 96 articles related to Movant’s trial. He was allegedly jailed in Cuba for eight

years for publishing an underground newsletter.  The contracts released by the FOIA suit show that

Alfonso, one of the highest paid journalists received BBG payments of $58,600 during the period

between November 1, 1999 and December 31, 2001. His total payments were $252,325 through

August 22, 2007.  The  Federal  Procurement Data System, which allows users to search Government

documents, gives limited information regarding Government paid journalists. For example, the FOIA

documents released by the Broadcasting Board of Governors in their March 11, 2009 response shows

that Pablo Alfonso, who wrote extensively about the shoot-down and trial in Miami, received

$252,325 in Government monies, while the Federal Procurement Data System shows only $71,200

in awards for the same span of time.

s.  Humberto Cortina:  A third covert journalist was Humberto Cortina, a Bay of Pigs veteran

who admits his involvement with paramilitary forces in Cuba that were tr ying to overthrow the Cuban

government. A TV commentator and elected official, Cortina has acknowledged in print and in videos

his views about the American Government,  Cuban-American  relations  and  the  necessity  to  kill 

people   to   achieve  his democratic result.   The only information available about Cortina

concerning monies is from the contracts that were obtained under FOIA. Cortina received $2,700

from BBG/OCB from Jan. 16, 2001 to March 12, 2001 (and in  FOIA information, a total of $4,450).

5

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 5 of 15



t.  Julio Estorino:  A fourth Government paid secret journalist, Julio Estorino’s history and

resume shows membership in Junta Patriotica Cuban, which formed in the early 1980s.  Estorino’s

resume – from Broadcasting Board of Governors documents obtained in the Liberation newspaper

FOIA – shows his U.S government employment by the Broadcasting Board of Governors goes back

to at least March 1998, several months before the Movant’s arrest.  Estorino’s resume annexed to

Luis Medina’s habeas petition states:  “Employer:  U.S. Government, Office of Cuba

Broadcasting….. Miami Florida.”  This information found in the FOIA suit shows that Estorino was

employed by the Government from March of 1998 to the present, and El Nuevo Herald from 1988-

1996.  Estorino  FOIA  applications  were not adequately replied to.  The  Government must have 

more information about Estorino,  but  did  not  furnish it.  Information made available by its Federal

Procurement Data System website shows that Estorino was paid $27,000  on  November  15,  1998 

by  the  United  States  Information  Agency  (Award  ID 00009199811BP9092015). This payment

was awarded to Estorino two months after the arrest of the Movant. This money may have been

rel a ted to the conviction.  The material obtained in the FOIA suit shows he was paid $14,950 from

October 16, 2002 to January 31, 2004. Estorino’s own resume, written by him, clearly states tha t

his employment with Radio/TV Marti began in March 1998, yet Movant had little to no access to

payment records from this crucial time.   None of this information was available for the defense

counsel at the initial trial because the Federal Procurement Data System website where it was found

was not created until fiscal year 2004, according to a staff member at the website.  Julio Estorino

on May 14, 1999 in his writings that are in the database, immediately after Gerardo Hernandez was

indicted for  conspiracy  to  commit  murder,  exalts  Jose  Basul to  and  condemns  Hernandez  and 

his colleagues.   He argues for the need for more cooperation between the Brothers to the Rescue,

and the Government, so w e can “properly address Castro’s long criminal arm here, on U.S. soil

itself”, pointing out that the “mid-air” execution “was deliberately planned and executed by the

6

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 6 of 15



Cuban Movement Intelligence Director ate.   The brutal attack was not a heated response to a

provocation, but a coldly calculated aggression; a crime in every sense…”

The Estorino article ends with:

The Cuban exiles have waited for years for the beginning of recognition, even an
implicit one, that their denunci ations about the vile and wicked nature of Fidel Castr
o and the system of government he has imposed on our people have not been
exaggerations, mistakes, or lies.    The vileness and wickedness has  already reached
U.S. ter ritor y and its citizens and it’s time for the consequent actions to be taken: that
it’s time for justice to be done.

Since 1997, Estorino has been a regular columnist for the Miami newspaper Diario las Américas.

In “Malice Afor ethought,”  in Diario Las Americas on May 14, 1999, Estorino writes:

It is clear from the prosecution's arguments that the brutal attack was not a
heated response to a provocation, but a coldly calculated aggression; a
crime in every sense, aggravated and perfidious. This ought to make us
think a bit about our own conduct and the ease with which we often allow
for the weeds to grow among us, all of us victims of the same victimizer.
More than once I’ve heard an unfortunate insinuation about at least part of
the responsibility for the tragic end of the mission on that February 24th
resting with the president of Brothers to the Rescue. It’s not hard for me to
imagine how much this barb to Basulto’s heart must have hurt, and yes, it
is hard for me to understand how we can allow, often in such a self-
destructive way, for trivial things to rob us of our greatness.

Estorino’s resume shows that he worked for Radio Paz in Miami from November 1997 to at least

August 2003. To the extent that anything in this case is typical, the work history and involvement

of Muller, Alfonso, Cortina, and Estorino, according to the published information, seems typical. 

Other propagandists were often in management and secretly directed and drove the policies of their

stations. Estorino was, according to published material, a significant part of the management team

at WACC, a radio station that appealed both to Spanish-speaking and English-speaking listeners.

It had a wide  audience  and  is  one  of the  most important stations  i n  the  Mi ami  area.  Estorino 

was involved in both news and opinion shows and had been the executive director of the Morning

7

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 7 of 15



Show . "El Portal de Miami" is one of the most listened-to radio programs in Miami and focuses on

Cuba-related issues. He had a variety of “employers”  at that radio station. They consisted, for

example, of Pax Communications and Fenix Broadcasting Co.  The  Government’ s  Response 

attempts  to  block  attempts  to  find  out  more information  about  Estorino.  The Government  does 

not  deny   that   their  FOIA  responses concerning Estorino were filtered, redacted, and edited.

Other sources on the Internet show that he  received an additional $28,000 on February 15, 2001 as

well as $34,000 on January 15, 2000. Movant cannot tell whether or not this information was

deliberately withheld.

According  to  Mr. Estorino’s resume, the shows he did for Radio/TV Marti  were  among

the most listened to in Cuba, and the shows he did with Radio WACC were among the most listened

to in Miami.  The information for both of Estornio’s programs was the same the published record

shows. Facts repeated again and again, set in a propaganda context on Government radio was decided

by the government as perfectly appropriate for the Miami audience. 

u.  Carlos Alberto Montaner:  A fifth purported journalist, Carlos Alberto Montaner , who

was first mentioned in The Miami Herald September 8, 2006 story, according to a published book

titled “The Cuban Exile Movement” by Hernando Calvo Ospina and Katlijn Declercq, was found

guilty in 1961 in Cuba of having participated in a CIA-sponsored terrorist organization that hid 

explosives in packages of cigarettes. He wrote at least 11 articles.  He was jailed and then

escaped, sought political asylum, left Cuba and in 1962 joined the Cuban Special Forces in the U.S.

Army. He was later, according to Ospina and Declercq’s book, recruited by the Central Intelligence

Agency.  A contributing columnist for The Miami  Herald  and El Nuevo Herald,  Montaner

received $41,150 from October 25, 2000 to August 26, 2006, according to the first FOIA response by

8

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 8 of 15



the Broadcasting Board of Governors of March 11, 2009. According to  “The Cuban Exile

Movement,” after Montaner came to the United States he continued his active political life as he

wrote extensively about the need for reprisals against those in Cuba who have cooperated with the 

present Cuban government.   He issued a statement from Madrid, quoted on page 17 of the Columbia

Case Study, that material for his Radio/TV Marti shows were taken from his columns.

v.  Olance Nogueras:  A sixth purported journalist, Olance Nogueras, who received monies

from the Government, wrote a September 21, 1998 article in El Nuevo Herald,  shortly after the

arrest of the defendants entitled, “Experts Believe that Cuba sold information of the spies.” In it he

quotes, as an expert, another propagandist, Enrique Encinosa, who received from the Broadcasting

Board of Governors $5,200 during the time of the Five prosecution, and $10,400 between December

7, 2000 and November 4, 2003. This creation of a closed ring of “experts” is shown in the public

record throughout the print, radio, and television reports of the propagandists.

w.  Enrique Encinosa:  A seventh journalist, Enrique Encinosa, the author of “Cuba, The

Unfinished Revolution” who, the records show, advocates the bombing of Cuban Hotels and glorifies

Luis Posada Carrilas, was employed by the U.S. Government while he was working as an

“independent” and principle commentator on the powerful right-wing Spanish-language station in

Miami, WAQI. Encinosa in an Internet radio interview said: “I arrived in the United States in 1961.

I became involved in  the  anti-Castro  paramilitary organizations  when I was  16.  I participated 

in a  number  of military and covert operations into Cuba as  a  very young man. I worked cloak and

dagger in covert operations …” The interview was in 2010.  During the trial, Encinosa had a regular

program on WQBA as well as WAQI “Radio Mambi”, Miami’s 50,000 watt station, and frequently

commented on Movant’s arrest and prosecution. I am told that he  received  $5,200 to  host a  weekly

9

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 9 of 15



Government show  from October 1 , 2000 to September 30, 2001.    In 2005,  in  an  interview  for 

the  documentary titled  “638  ways  to  kill  Castro”, Encinosa supported the bombings that shook

Havana hotels in 1997, one of which  killed an Italian tourist, Fabio Di Celmo. In the film, Encinosa

says:

I personally think it’s an acceptable method. It’s a way of damaging the
tourist economy. The message that you, one, tries to get across is that
Cuba is not a healthy place for tourists. So, if Cuba is not a healthy
place for tourists because there’s a few windows being blown out of
hotels, that’s fine.

Government-paid agents, according to published sources, were involved in other clandestine, and at

times covert and illegal, activities.  Encinosa co-hosted a clandestine shortwave radio station in Miami

called “La Voz de la Resistencia.” It was broadcast into Cuba on a weekly basis, and Encinosa  would 

call  for listeners to wage violent attacks  on economic  targets,  as  well  as advocating assassinations

of Cuban individuals.  Movant believes the record will show wrongful CIA involvement in the

successful attempt to wrongfully persuade the jury to convict Movant.  In an interview several days

after the Movant’s arrest, published on September 21, 1998 in El Nuevo Herald, Encinosa, now cited

as an intelligence expert, stated that the arrests occurred because U.S. Intelligence “has detected or has

indications that the information [supposedly gathered by the Movant and his co-defendants] is passing

through terrorist organizations outside the United   States.”   Olance  Nogueras,   the   author   of   the  

article, “establishes”   Encinosa   as   an intelligence   expert;   he   also   received   payments   from  the

Government.  Government monies wer e used not only to covertly publish misleading stories, but to

deliberately violate the Court’s orders, and to deliberately give the jurors information, some of which

the Court said the jury should not hear. For example, after the Court sustained a defense objection  and 

excluded  evidence  so  that  the  jury would  not  hear  it,  the  same  information appeared publicly

10

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 10 of 15



through, Movant belives, the use of Government funds.

x.  Ariel Remos:  The eighth journalist, is a longtime reporter and commentator for Diario Las

Américas. Remos received BBG payments of $11,750 during the Movants’ trial from November 1, 1999

to December 12, 2001—roughly the same time span as Alfonso. His total pay was $24,350 through

November 20, 2006. He wrote propaganda articles about Movants case. On November 28, 1999 he

wrote:

[I]n the case of U.S. v. Gerardo Hernandez, in which Caroline Heck-Miler
has been serving as the prosecutor and where the chain of command and cause
for the death of the four members of Brothers to the Rescue – three of them
citizens of the US and one resident – supposedly begins with Fidel Castro.
Castro, therefore, is in the referenced case accused of murder and under
investigation for murder; and if he sets foot on United States territory he can
be arrested and brought before the justice of this country. That is the opinion
of attorney Fernandez, and that is how he just told it to DIARIO LAS
AMERICAS.

y.  Luis Aguilar Leon:  A nineth covert paid Government journalist is Luis Aguilar Leon.   In a

February 27, 1996 editorial three days after the shoot-down, published in El Nuevo Herald, Aguilar

writes that Fidel Castro is “Hitlerian” and uses incendiary language and threats as a call-to-arms for

Cuban exiles. Aguilar writes:

One wishes for the power to send three well-armed fighter jets to the Cuban
coastline to see if these henchmen of the air can prove themselves as
courageous when the adversary above them is armed. Or to fly over
Varadero [beach], shooting, to delight in the image of a stampeding bunch of
lewd tourists, the kind who believe that in Cuba everything is for sale,
jumping over fences and fleeing across the sand on which they trod.

Aguilar co-hosted a twice-weekly radio program on Government radio, along with Omar Lopez

Montenegro, who received Government funds. Despite his extensive employment with the Government,

there is no evidence of Aguilar’s payments in any releasedrecords (FPDS or FOIA), but his co-host Lopez

11

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 11 of 15



Montenegro received a documented $49,050 between October 1, 2004 and June 29, 2009. Aguilar’s

obituary claimed he worked for the Government since 1985.  Aguilar also participated as an independent

journalist in a public panel that convened in order to examine issues of “political meddling and  poor

administration” of Radio/TV Marti.  It seems, from the written record, that the Government did not

disclose his Government connection.

z.  Wilfredo Cancio Isla:  A tenth covert journalist, also paid by the Government and mentioned

in The Miami Herald story, is Wilfredo Cancio Isla.  Cancio was paid by the Government $4,725 during

the detention and trial of Movant, and $21,800 from 2000 to 2006.  He wrote at least 123 articles. He

wrote that Movant and “other ” Cuban spies were given hallucinogens by Castro.  Cancio wrote an  article

on April 19, 2001 titled “The Prosecution Fears Cuban Control in Spy Trial: Cuba is Preparing a

Fabricated Version of the Facts.”

aa.  Helen Ferre:  An eleventh covert Government-paid journalist is Helen Ferre. She is an

editor of Diario Las Americas, an important media source for Spanish speaking Miamians.  Except as

otherwise mentioned, it is not known how many other journalists at that paper received government funds.

She received, available records  show , $1,125 during the trial as part of a $6,025 total. After she

learned of the investigation into payments to her and other members of the media, she told The Miami

Herald she did not see any conflict of interest.  She did not disclose to The Miami Herald, that she and her

newspaper received Government funds.    She oversaw the publication of an editorial, during the trial period,

titled “The Importance of the Arrest of 10 Castro Spies”. Working with another covert journalist, Ariel

Remos, and editing Orlando Bosch, Ferre helped direct a paper that many believed to be independent. 

bb.  Caridad Roque:  A  twelfth  Government-paid  covert  journalist  who  broadcasted 

numerous commentaries  during the  time  i n  question and  influenced  Movant’s  trial  is  Caridad  Roque.

12

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 12 of 15



Roque, a political prisoner in Cuba for sixteen years, received at least $51,975  from the Government.

It is not unreasonable to infer that she was paid by the Government during the trial, although the

Government records do not have any direct proof of that.  An article  in El  Nuevo Herald  on

November  11, 1998,  says  Roque  helped  lead  a delegation which filed sui t i n Madrid, Spain to

demand the arrest and trial of Fidel Castro. The article was written by Olance Nogueras, a writer who

received Government funds. Roque also had a regular program on WCMQ radio called “Hablando con

Cuba”.

cc.  Enrique Patterson:  A  thirteenth   journalist,  Enrique  Patterson,  received  over 

$100,000 from the Government while working with the Government  since  1996.   While  Patterson has

been working with the Government for over 17 years, there are no available Government records of

payments before 2002. According to a book by Rosa Miriam Elizalde and Luis Baez titled

“Dissidents”, Patterson recruited people for the CIA while in Cuba.

dd.  Research of the Miami media was conducted, of the period from November 27, 2000 to

June 8, 2001, dates that correspond from the beginning of the trial against the five Cuban defendants,

to the date they were convicted by the jury. It is a total of 194 days. The method utilized was reviewing

all the articles published in The Miami Herald and El Nuevo Herald newspapers during that period.

ee.  The texts of those articles can be accessed in their electronic editions, by means of the

"Newsbank" database of The Miami Dade Public Library, or in Florida International University (FIU)

and also by microfiche in the Miami Dade Main Public Library.

ff.  The articles that discussed the case as well as those that discussed Cuba in such a way as

to create a negative atmosphere during the trial were compiled. Other articles that attacked the Cuban

government but which were doubtful as to their possible influence on the trial, were disregarded.

13

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 13 of 15



gg.  Numerous press dispatches by the news agencies that contained negative information were

not included.

hh.  These criteria were adopted in order to reduce the subjective factor to a minimum in the

selection of the articles. Even so, the media over-saturation against the five defendants of the selected

articles is evident, in contrast to the total absence of information, opinion or commentaries that were

neutral or in favor of the Five.

ii.  This research reveals the following: In 194 days El Nuevo Herald published 806  articles 

that would  negatively influence  the  trial.  In that same interval The Miami Herald published 305

articles.

jj.  In The Miami Herald and El Nuevo Herald, 1,111 articles were published -  an average of

more than five per day - on themes related to the defendants.  

kk.  Of the 806 articles in El Nuevo Herald, 120 are attributed to the "staff" or "staff services"

including numerous editorials. Of the 305 in The Miami Herald, 67 are attributed to "Herald Staff" or

"Herald Wire Services". Of the 686 other articles of El Nuevo Herald, 239 (35%) carry the byline of four

journalists who we know received money from the Government:  123 by Wilfredo Cancio Isla, 96 by

Pablo Alfonso, 11 by Carlos Alberto Montaner and 9 by Olga Connor. Some of the journalists in the

remaining 65%  may have been on the Government payroll.

DATED: November                      Martin Garbus

________________________
Martin Garbus, Esq.
Attorney for Movant
3 Park Avenue
New York, NY 100616
(212) 561-3625

14

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 14 of 15

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text
16, 2012.



CERTIFICATE OF SERVICE

I HEREBY CERTIFY that the foregoing motion for leave to amend was filed electronically this 

 day of November, 2012, and served by that means on all counsel of record.

                                                                                      Richard C. Klugh
_________________________________
Richard C. Klugh

15

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 65   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 15 of 15

Richard
Typewritten Text
16th

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text

Richard
Typewritten Text




