
UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF FLORIDA

Case No. 1:10-21957-cv-JAL

 (98-721-cr-JAL)

GERARDO HERNANDEZ,

Movant,

v.

UNITED STATES,

Respondent. 

THIRD AFFIDAVIT OF MARTIN GARBUS
( 1 ) I N  O P P O S I T I O N  T O  T H E
GOVERNMENT’S MOTION TO STRIKE
AND OBJECT TO DE53, AND 

IN SUPPORT OF (2) MOVANT’S MOTION
FOR DISCOVERY, (3)MOTION FOR LEAVE
TO REFILE DE53 AND ATTACHMENTS
AND

(4) IN THE ALTERNATIVE, TO AMEND
AND SUPPLEMENT GROUND FIVE THE
HABEAS CORPUS APPLICATION

State of New York      )
County of New York  ) ss:

Martin Garbus, being duly sworn, deposes and says:

1. I am one of the attorneys for Gerardo Hernandez, Movant, and submit this affidavit and

supporting Brief:

  (a) in opposition to the Government’s Motion to Strike and Object; and

 (b) and in opposition to the Government’s Response to the Discovery Motion and in

support of Movant’s Memorandum in Further Support of Discovery motion; and

 (c) in support of Movant’s Motion for Leave to Refile DE53 and attachments to expand

the record; and

1

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 1 of 8



(d) in the alternative, to file an amended pleading (as contained in paragraphs 16, 17 and

18 of this Affidavit) if the Court determines the facts alleged in DE53 and this affidavit are not

within the scope of the original 28 USC §2255 application filed by Movant.

2. I request permission to file this Third Affidavit , if the Court grants the Government’s

Motion to Strike or Object to the August 31, 2012 Affidavit DE53, the Brief, and the

Attachments.

3. As the Brief now submitted in opposition to the Government’s motion shows (and as

DE53 showed), all of the “facts” in DE53 came within the original 28 U.S.C. § 2255 application

filed by Movant.  If the Court feels otherwise, then Movant requests permission to amend the

pleading to include the facts set forth in DE53 in an amended pleading, more particularly the

facts set forth in Movant’s Motion, in the alternative, for leave to amend “Ground Five” of the

motion to vacate judgment dated June 14, 2010.

4. This affidavit is based on research I and my associates conducted in order to bring the

relevant facts to the Court’s attention, both for the purposes of the information gathering for

DE53 and to show, in the alternative, the facts for Ground Five of the amended pleading.

5. I contacted Oscar Corral, the writer of the Miami Herald story of September 8, 2006,

Thomas Fiedler, the former editor of the Miami Herald in 2006, and Geoffrey Cowan, the former

Director of the Voice of America, who was responsible for Radio/TV Marti.  They each refused

to speak with me, but each said he would obey court process (p.6, paragraph 13-16 of DE53).  I

also attempted to interview witnesses who spoke to the Columbia University study as well as the

University professor in charge of the study.  They too would not speak further to me, but would

obey Court process.  I also contacted individuals who knew facts about Radio/ TV Marti

2

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 2 of 8



activities between 1996 and 2001, but they too would not speak to me but would obey Court

process.

6. I supervised an examination of Government websites and sources in order to get further

detailed information to the Court.  The Government websites and databases, and other

information sources, were often incomplete, contradictory, and seemed to be deliberately

misleading.  We cannot get any further information for the Court at this time without Court

intervention. For example, according to the FOIA petition information, Ivette Leyva, the  wife of

Wilfredo Cancio Isla, also received monies from the Broadcasting Board of Governors. According to 

the  FPDS site, she received monies prior to 2005 and received $45,550 from June 3rd , 2005 to

September 29th , 2008. Leyva worked as an assignment editor and TV producer for WJAN Ch. 41,

America TeVe, from May 2005 to September 2006.  The total amount of this is unknown.  This

Court, and the Government, were previously given a detailed affidavit of the attempt to get

information during the FOIA proceeding.

7. The Broadcasting Board of Governors (BBG) became the independent entity responsible for

all U.S. Government and government-sponsored, non-military, international broadcasting on October

1, 1999.  With enactment of the 1998 Foreign Affairs Reform and Restructuring Act (Public Law

105-277), the BBG assumed authority for the International Broadcasting Bureau (IBB) and its

broadcasting services – the Voice of America (VOA) and the Office of Cuba Broadcasting (OCB). 

The Board also oversees three grantee organizations, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),

Radio Free Asia (RFA), and the Middle East Broadcasting Networks (MBN).

8. We have found multiple but incomplete payment records from various governmental

agencies overseen by the Broadcasting Board of Governors (BBG) and the United States Information

3

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 3 of 8



Agency (USIA), including the Office of Cuba Broadcasting (OCB), Voice of America (VOA), Radio

TV/Marti and others.  These payments have been documented in multiple FOIA suits and petition,

referred to in the habeas corpus application, the Federal Procurement Database System, and

investigative reports and articles.  Paid Government propagandists were involved in all or nearly all

of the 1,932 days between the date of the shoot-down and the date of the conviction.  Discovery is

sought because it is only the Government records that can fully detail the daily media events and

specific acts of misconduct of a five year period that began 16 years ago.  None of the published

articles or given speeches indicated that the writer or speaker is receiving Government monies. 

9. DE53 contains “facts” that ultimately support the original application and the proposed

amended pleading. Because the Government is trying to create a procedural morass, we also seek

to amend the pleading.  Other than a blunderbuss attack, the motion to strike is empty.  It does not

contest one fact.  

10. The Government’s database indicates that since 1960 that some media entities  and 

commentators with media in the Miami area, allegedly independent ( but in fact were not)

received Government money from a variety of sources. For example, Channel 41 WJAN,

America TeVe, was functioning in Miami at the time of the trial.  America  TeVe’s Network

Director is Omar A. Saul Romay, the Chairman is Marcelo Soldano. We only know Sherjan

Broadcasting Co. Inc. received $111,600 from the Government from October 19, 2004 to

September 17, 2005. We do not know how much, if any, it received at any other time. The

President and Chief Executive  Officer of Sherjan is Omar A. Saul Romay and the CFO is

Marcelo  Soldano, according to Dunn & Bradstreet and the Florida Department of State.  WJAN 

features, among other things, “A  Mano  Limpia”, a  highly political show hosted by an alleged

4

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 4 of 8



independent journalist who  was  not  independent. Oscar Haza,  who  had  previously received

federal payments, is a very small example of the interrelationship between a small group of paid

journalists, some of whom were  previously imprisoned.  FPDS search documents.

http://www.fpds.org (BBG and USIA searches).

11.  Because  government  budgets  are  reported  agency by  agency,  it  is  difficult,  if  not 

impossible,  to  learn how  such Government money went to Basulto, his colleagues, his

nominees,  Radio/TV Marti and journalists paid by Radio Tv/Marti.   Getting detailed 

responsible  information about  the  Government’s  use  of  Radio/TV  Marti funds  for  illegal

purposes  has always been difficult. In 1996 to 2001 and as late as 2011, Radio/TV Marti was

failing to give information to the Government as to exactly what it was doing. See GAO reports

on Cuba (Exhibit P).   

12. The factual basis for Movant’s  in DE53 was based on, among other sources, the

submitted exhibits.  The following are citations (with an explanation where needed) to the

exhibits previously attached to DE53, as well as further cites.  DE53 annexed them for the

convenience of the Court and the Government.  The Government objects to that.  Many of the

citations have been previously cited, as were the attachments filed in support of DE53.

A.   United States v. Hernandez et. al, No. 98-721-Cr-LENARD/DUBE, Electronically

Filed Document 818 (So. Fl. 2000) (United States' Motion to Enforce Court's Directive       
Concerning Witness Comments to News Media)(http://www.pacer.gov)

B. When the Story is us: Miami Herald, Nuevo Herald, and Radio/TV Marti, Columbia      

      University Case Study, CSJ-10-0026.0

C. (PERLINK"https://casestudies.jrn.columbia.edu/casestudy/www/home.asp?nid=1"

https://casestudies.jrn.columbia.edu/casestudy/www/home.asp?nid=1)
D. Alberto Muller, Asesinos, DIARIO LAS AMERICAS, February 20th, 2001.

( http://www.diariolasamericas.com/)

E. March 11th 2009 Freedom of Information Act Petition Response, Office of the General

5

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 5 of 8

http://www.fpds.org/
http://www.pacer.gov


Counsel FOIA and Privacy Act, Case #FOIA 09-007
F. Hard-Line Organizations, Cuban Information Archives Document 0005 p. 1, 15, Binder

Section 15, 1998-2010, (http://www.cuban-exile.com/doc_001-025/doc0005.html)
G. Julio Armando Estornio's Resume, Found through FOIA Documents

H. Julio Estorino, Malice Aforethought, DIARIO LAS AMERICAS, May 14th, 1999. At 4-A  (

http://www.diariolasamericas.com/)
I. Kathy Glasgow, Overthrow on the Radio, THE MIAMI NEW TIMES, February 13th,

1997.(http://www.miaminewtimes.com)
J. Liberation Newspaper's FOIA Documents Analysis 1&2, Government-Funded

propaganda Operation in Miami Exposed, Gloria La Riva & Ben Becker,
ReportersForHire.com (http://www.pslweb.org/reporters-for-hire/analysis/govt-
funded-propaganda-part-1.html)

K. Luis Aguilar Leon, Rage and its Limitations, EL NUEVO HERALD, February 27th,
1996, at 6A (http://www.elnuevoherald.com/)

L. Christopher Marquis, Journalists Will Analyze Integrity of Radio/TV Marti          

Transmissions, EL NUEVO HERALD, January 26th, 1996, at 11A
(http://www.elnuevoherald.com/)

M. Wilfredo Cancio Isla, Cuba Used Hallucinogens to Train its Spies, EL NUEVO
HERALD, June 4th, 2001. (http://www.elnuevoherald.com/)
N. Carol Rosenburg, Havel Salutes Ex-Prisoner of Castro, THE MIAMI HERALD,
September 23td, 2002.( http://www.latinamericastudies.org/human-rights/havel-
salutes.htm/)
O. Alvin Snyder, Privatize Radio/ TV Marti, THE MIAMI HERALD, April 29th, 1996, at

http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv_marti_54918.htm
P. United States Government Accountability Office, Opinion GAO-12-243R, Broadcasting Board
of Governors Should Provide Additional Information to Congress Regarding Broadcasting to Cuba,
December 13th, 2011

And United States Government Accountability Office, Opinion GAO-08-764, Weaknesses
in Contracting Practices Reduced Visibility into Selected Award Decisions, July, 2008

Q. Mike Clary, Radio/TV Marti's Move to Miami Strains Credibility, Critics Say: Lawmakers,
Others Warn Against Relocation to Heart of Cuban American Community, THE LOS ANGELES
TIMES, August 20th, 1996 (http://articles.latimes.com/1996-08-20/news/mn-35941_1_radio-
marti.htm)
R. Oscar Corral, 10 Miami Journalists Take U.S. Pay, THE MIAMI HERALD, September 8,
2006, at 1A.(http://www.miamiherald.com)
S. Abby Goodnough, U.S. Paid 10 Journalists for Anti-Castro Reports, THE NEW YORK

TIMES, September 9, 2006 (http://www.nytimes.com)
T. United States Government Accountability Office, Opinion B-305368, Department of

Education – Contract to Obtain Services of Armstrong Williams, Septermber 30th, 2005.
U. United States Government Accountability Office, Opinion B-229069, 66 Comp. Gen 707,
September 30th, 1987. (http://redbook.gao.gov/13/fl00613.php)
V. Ariel Remos, Close to 100,000Cuban Exiles Made Their Rejection of Castro Clear,
DIARIO LAS AMERICAS, October 13, 1998, page lA

6

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 6 of 8

http://www.cuban-exile.com/doc_001-025/doc0005.html
http://www.miaminewtimes.com
http://ReportersForHire.com
http://www.elnuevoherald.com/
http://www.elnuevoherald.com/
http://alvinsnyder.com/privatize_radio_and_tv/hich/af0/dbch/af37/loch/f0%20_marti_54918.htm
http://articles.latimes.com/1996-08-20/news/mn-35941_1_radio-marti.htm
http://articles.latimes.com/1996-08-20/news/mn-35941_1_radio-marti.htm
http://www.miamiherald.com
http://www.nytimes.com


( http://www.diariolasamericas.com/)
W. Orlando Bosch, Lightning, DIARIO LAS AMERICAS, May 15th, 2001.                    (
http://www.diariolasamericas.com/)
X. Daniel Morcate, Imperfect Crime, EL NUEVO HERALD, May 13th, 1999.
(http://www.elnuevoherald.com/)

Y.
Carl Bernstein, The CIA and the Media, Rolling Stone, October 20,

1977.(http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php)

Z.
Seymour M. Hersh, HUGE CIA OPERATION REPORTED IN US. AGAINST ANTIWAR

FORCES, OTHER DISSIDENTS IN NIXON YEARS., The New York Times, December 22, 1974,
at 1. (http://www.nytimes.com)
AA. Howard Kurtz, Administration Paid Commentator, Politics, January 8, 2005 at             
        AOL.(http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A56330-2005Jan7.html)
BB. Greg Toppo, Education Department Paid Commentator to Promote Law, USA Today,
January 7, 2005. (http://www.usatoday.com/news/washington/2005-01-06-williams-wh...)
CC. David Barstow, Behind TV Analysts, Pentagon's Hidden Hand, The New York Times,
April l0, 2008 at 1.
(http://www.nytimes.com/2008/04/20/us/20generals.html?pagewanted=all)
DD. Mark Mazzetti and Borzou Daragahi, US. Military Covertly Pays to Run Stories in Iraqi
Press, the Los Angeles Times, November 30, 2005.
(http://articles.latimes.com/2005/nov/30/worldfg-infowar30...)
EE. Jeff Gerth and Scott Shane, U.S. Is Said to Pay to Plant Articles in Iraqi Papers, the
New York Times, December 1, 2005.
(http://www.nytimes.com/2005/12/01/politics/01propaganda.html?pa...)
FF. Memorandum from David Ogden, Deputy Attorney General, to Department Prosecutors,
January 4, 2010.(http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp)
GG. BBG Contract Numbers: #00009200102BP1091016 and #00009200001BP0098024. The first
E s t o r i n o  contract was found at http://cubamoneyproject.org. The second contract was obtained at
http://FPDS.gov

HH. Hernando Calvo Ospina and  Katlijn Declercq,The Cuban Exile Movement: Dissidents or

Mercenaries, Ocean Press, 2000. ISBN #1-876175-15-X.

II.  Enrique Encinosa, Cuba, The Unfinished Revolution, Eakin Press, 1998. (CTUR)

JJ. The interview of Enrique Encinosa:  http://babalublog.com/2010/12/the-escambray-the-sierra-

maqestra-enrique-encinosa-humberto-fontova-and-more/

KK. See Antonio Guerrero’s Motion for Habeas Corpus Relief dated March 5, 2011 (hereafter cited

as GM) at page 3 and 4 for additional articles by Remos.

LL. Alvin Snyder. Warriors of Disinformation, Arcade, 2012, at page 221 et seq.

MM.  Jim McGee and Bob Lowe, “FBI Agents Arrest Omega 7 ‘Mastermind’”, THE MIAMI      
HERALD, July 23, 1983.  Remos  describes  the  Junta  Patriótica  Cubana’s  placards  and  slogans, 
including one  calling for  Eduardo  Arocena’s freedom. Remos is a  member of that group.  Eduardo 
Arocena is  founder and  leader of the  paramilitary organization Omega 7. 

7

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 7 of 8

http://www.elnuevoherald.com/
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php
http://www.nytimes.com
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A56330-2005Jan7.html
http://www.justice.gov/PrintOut2.jsp
http://cubamoneyproject.org/
http://FPDS.gov/


NN. Daniel Morcate, Imperfect Crime, THE MIAMI HERALD, May 13t h , 1999. (Medina v 
USA, 2255 Motion, transcript 1817-1826,2266-2279,2637-2641,6730-6762,7130-7136) 
00. John Elliston, Psy War on Cuba, Ocean Press, 1999. 92-96 
pp. United States Government Accountability Office, Opinion B-305368, Department of 
Education - Contract to Obtain Services of Armstrong Williams, September 30t h, 2005. 

13. We took the above referenced citations, exhibits, Court documents in the FOIA suits, the 

available information from Movant's 2255, and from the databases referred to and from published 

sources in public record and created DE53 and Ground Five of the amended pleading setting forth 

information about a small sampling of the journalists involved in the project to convict Movants. I 

have tried to indicate where I have no knowledge of essential facts. I repeat, Ground Five is only a 

sampling ofthe materials in DE53 and a very small sampling of all of the information showing the 

Government unconstitutional actions. 

14. The Government claims the present habeas corpus application does not permit the "facts" 

set forth in DE53 to be counted. We disagree. 

15. We do not believe repleading is required. If the Court believes otherwise, we request 

permission to file an amended pleading. 

16. The relief sought by Movant should be granted. 

, Martin Garbus 

Fay of November, 2012. 

/ KATHLEEN N. YEe 
Notary Public, State of New York 

No. 01 YE6088677 
Qua!ifi~d in Westchester County 

Commission Expires March 10,20/5. 

8 

Case 1:10-cv-21957-JAL   Document 62-1   Entered on FLSD Docket 11/16/2012   Page 8 of 8




